CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, April 27, 2011

Bakat barU . .



semuanya dalam 10 minit .
10 minit yang agak tegang . . . sangat tegang . setelah lebih sepuluh minit juga lah Pn.Akira (yg cantek manis) naik berang . maka perlu / harus / wajib / terpaksa menahan telinga yang dah sikit lagi nak jadi macam telinga panggang dalam oven 100 darjah celcius . panas .

 
maka dalam masa lebih dari sepuluh minit itu , bermulalah tugasan baru .
dalam masa sepuluh minit , diharuskan /diwajibkan/dipaksa menyiapkan serangkap pantun yang "saya belum lagi pernah dengar  " wah . tegang lagi . sepanjang sepuluh minit itu juga Chau Ching tak berenti-berenti berkongsi 'isi hati' nya . waktu itu lah kem . waktu itu lah makanan minuman kegemaran  dan apa-apa lg kekegemaran . waktu itu juga lah pasal family .
yg sebelum nie , kau tak pernah pulak rasa nak cerita
hummph , chau ching . . . . .dah lama aku sabo dgan ko .
chau ching bising lagi .bising . dan bising lagi . cikgu asyik suruh cepat . suruh dan suruh lagi.
maka dengan kebisingan dan suruhan-suruhan yang datang serentak dalam sepuluh minit itu
otak juga sudah sampai takat didihnya  . panas . sudah masak !

sudah sepuluh minit !
cikgu akira sudah memuji-muji pantun rekaan kumpulan-kumpulan lain . aku disini teketaq-ketaq lagi . sekerat rupa pantun juga maseh belum ada .

tuk ! tuk ! oh ya ! inspirasi ku !
datang juga ya kamu . .
yah! ! ! inspirasi datang waktu last minute ! !
kak Rena ! sayang kak Rena ! kak Rena blogger kesayangan saya ! sangat sayang !
ya, sesungguhnya memang amat sayang
entri kak Rena yang satu itu ! 4 inchi !
ya , 4 inchi !
memang panjang nya entry itu 4 inchi . bunyi tajuknya juga'4 inchi'
apa yang empat inchi itu ?
 . . begini bunyinya . .

"kecoh-kecoh dengan high heels 4 inci orang padahal diri sendiri tak sedar yang songkok di atas kepala tu tingginya lebih 4 inci"
entah apa motif kak rena . sindiran mungkin . ada lah itu yg tak puaskan hati dia agak aku .
sudah lama saya stalk Kak Rena .
memang jodoh dah nak pertemukan kita kak rena . .
tepat sekali dengan tema pantun yg diwajibkan/diharuskan /dipaksa utk akureka .
disaat dirasakan seperti matahari juga berada betul-betul 4 inchi dari kepala  (mendidih) ,
maka terhasil lah pantun 4 kerat (empat lagi . . ) dlm tempoh beberapa saat tbanya giliran ku

begini lah bunyinya . .


kupu-kupu terbang melintang ,

kayu tumbang ditepi pangkalan ,

kecoh-kecoh akan keaiban orang  ,

serban di kepala dijadikan hiasan .



apabila semuanya berlaku dalam 10 minit yang tegang ,
dan pantun dihasilkan dalam hanya beberapa saat terakhir , dan cikgu akira juga merah mcm cherry mukanya bla dengar pantun ni,
maka disini saya menyimpulkan bahawa

bakat saya yg baru ditonjolkan hari ini bukanlah calang-calang bakat . . . . (ehem!)
sesungguhnya saya amat bangga !
semua orang gelak-gelak dgn pantun '4 inchi' tue . saya suka .
yaya , saya sangat suka !
part yang saya paling suka  bila pantun ditujukan kepada
Shafiq . Shafiq si lelaki Melayu terakhir di kalangan 4sc1
tingginya songkok shafiq tidak la kurang hebatnya.
ya , memang sangat tinggi .

apabila keadaan memaksa/mengharuskan/mewajibkan menyiapkan sesuatu dluar jangkaan,

maka segalanya tegang .

bila tegang , masa seakan tak pernah cukup .

bila tegang , waktu tu juga ujian dtg menimpa-nimpa.

bila tegang , tak tau nak fikir , maka tak ada idea mana mahu mula dulu .

bila tegang , ingat ! inspirasi akn dtg .

maka bila tegang juga , bakat baru lahir !

lain kali kalau tegang lagi , ingat Kak Rena si kakak blogger
yang chUmEYlll . . . .


jadi secara konklusinya , ringkasan yang boleh dibuat adalah

"kurang dalam 10 minit hari ini ,


waktu lagi senang-senang chit-chat-ing , pn.akira marah .


maka 10 minit itu saya bagaikan di neraka sedang mereka pantun "yang saya belum pernah dgr"-kata cikgu .


dan sepuluh minit di 'neraka' itu menyedarkan saya yang saya ini punya bakat    *ehem...


saya rasa saya ada kelayakan jadi karyawan


walawaaaaeeee !!"



berdasarkan ringkasan yang telah dibuat ,
maka kita semua tahu ,
entry ini juga sepatutnya '4 inchi' juga panjangnya . . .
hehehe . . .
apa-apa pun , selamat babai !




No comments:

Post a Comment