CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, May 6, 2011

resah Bio . . .

ini adalah merupakan sebuah entry pagi Jumaat .
apabila pagi Jumaat , macam selalu .
berazam untuk bangun awal pagi pada malam kelmarin dan kunci jam pukul 7:00 am .
harapan dengan masa yg begitu banyak itu , bolehlah saya study Biology,chemistry,pendidikan Islam dan juga Sejarah , sebab Ahad ini sudah exam .
Mid-Year-Examination
namun , apabila sedar-sedar saja dari tidur ,
jam menunjukkan pukul 9 pagi , maka saya pun hairan !
Hairan dan sangat-sangat-sangat hairan .
saya blur lagi pagi itu =,= '
sepatutnya alarm enset yang bunyi macam kereta kebal yang mampu menggerakkan semua penduduk kampung Bukit Pakkiau dari lena itu sudah kedengaran sejak 2 jam lepas .
saya marah lagi pagi itu . saya maki-maki . dan saya berleter atas katil .
oooo00OO. . . . . =,= '
rupa-rupanya semalam itu , saya kunci jam pukul 7 . .
maksud saya pukul 19:00 .
hummmmph . patutlah .
saya geram lagi . dan maki-maki lagi .
tapi kali ini maki kepada diri sniri . huhu
apabila semua tak jadi seperti yang dirancang , maka perlu jugak teruskan .
tapi dengan cara lain .
bangun dari katil dengan penuh semangat dan terus menuju ke bilik mandi untuk shower .
tapi , di meja makan itu ada masalode . maka perlu berenti untuk
makan masalode itu dulu .
takut nanti Juan makan sampai habis rugi pulak .
baru saja mau mandi ,mama panggil .
bila selesai saja , tengok-tengok bilik shower sudah ada orang masuk .
maka perlu lupakan hajat yang suci itu dan apa lagi ? ber fesbuk lah dulu .
tapi semasa fesbuk-ing , rasa serba salah .
sepatutnya hari ini hari study . jadi buka new tab dan bukak Youtube .
sambil-sambil tunggu bilik shower kosong , lebih baik study Biology di Youtube dulu . [ehem!]
=,='
dari awal tahun dulu ,sejak mula-mula berkenalan dengan en.Bio , saya tak tahu apa yang dia mahukan dari saya . Dia datang secara tiba-tiba . Namun,baru hari ini saya sedar apa dia mahu .
menyesal pulak bila saya pernah hampir-hampir minta dia putuskan saya dulu .
=,= '
[smiley blur , blur itu cute , ingat!]






jangan hairan . itu adalah plasma membrane . anyway ,
ini tersangat-sangat-sangat lah membantu .









ow yea ! percaya tak ?
Bio+ Youtube = rOcK ! ! !
cuba tengok . . .
sangat cooooooool . . .
tengok nie !

oh,ya . sebelum itu , ladies and gentle men sekalian ,
sila pause dulu lagu Saltwater Room-Owl city kat bawah itu yah ?
nanti tak jelas marah pulak . =,='

tapi,satu saja yang pelik ,
kenapa mesti tayang muka mat salleh jambu ini ha ?

Lyrics:

Verse 1:
Got these things in my cells I guess they're called organelles
I get my 'scope,I'm in the class,i'm gonna make myself tell
Before I go,brush my teeth with a bottle of juice
'Cause when I start for the night,i won't have an excuse
First nucleus,it's the boss,boss
With DNA,there's no loss,loss
Giving rules,ain't no stop,stop
Next one is,cytoplasm is so fluid
Hanging outside the nucleus
Trying to get a little (beep)sy


Chorus:
Don't stop,make it pop
Bio,singing it all up
Tonight,I'ma fight
Till I get this thing right
Tick tock on the clock
And the studyin won't stop,no
uh-uh-uh-oh
uh-uh-uh-oh(x2)


Verse 2:
Another damned organelle,goin round the main man
It's the nuclear envelope,surroundin's part of its plan
And now,chromatin be bound to protein with DNA
Then the nucleolus is where it begins,
RIBOSOMES GOIN YOUR WAY!
I'm talkin bout,ribosomes makin proteins
The ER is just exportin
From the cell membrane its supportin
Now,now,the golgi apparatus
Modify,sort,and package so the
proteins won't shut down,down
proteins won't shut down,down


(chorus)


Last Part:
Hey cells,the lysosomes,they break stuff down,
and vacuoles,they store it inside
Mitochondria,convertin(what?)
chemical energy!
Hey cells,there's chloroplasts,they go in plants,
the sun,it's from,yeah,you get me?
And other stuff,cytoskeleton,it supports the ceeeellll..
And I'm walkin..I'm great!


*(chorus)
hummmph . . .
sekarang sudah pukul 11 lebih .
masa lari banyak dari yang dicadang semalam . saya memang tak pandai bajet masa .
tapi , at least , saya sudah faham apa itu active trabsport , passive transport , dan juga osmosis .
bayak lagi yg perlu difahami .
ok,bilik shower sudah lama kosong . jadi saya nak pergi mengisinya .
selamat babai .
mungkin saya akan datang balik lagi 3 minggu slps exam .
haisssyyyyy . . . babai mr.Belog .
saya sayang kamu .

No comments:

Post a Comment