CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, December 8, 2010

Wudhu' dan Sains...... :)

assalamualikum..
hahaa..mama,klau macam ni,x payah la awin penat2 diet , exercise kan...
kan solat tu exercise..
nie haa.. baru tauu..rupanya wudhu' yang awin buat tiap hari tu pown rupanya dah berbaloi mama..... 
hikhikhik..








.. 

Tahukah anda wuduk sebenarnya mempunyai rahsianya yang tersendiri terutamanya dari sudut kesihatan. Ada beberapa kajian yang mengukuhkan kenyataan ini.



Dalam satu artikel yang bertajuk Muslims Rituals And Their Effect On The Person’s Health oleh Dr. Magomed Magomedov dari Akademi Perubatan Daghestan State melaporkan bahawa berwuduk merangsang pusingan biologi manusia dengan merangsang  kawasan-kawasan yang tertentu yang dikenali sebagai Kawasan Aktif Biologi.



Menurut beliau, bangsa Cina banyak mengkaji ilmu refleksologi dan mereka meyakini jika Kawasan Aktif Biologi ini dirangsang ia akan merangsang sistem saraf dalam badan sekaligus memberi kesan yang positif terhadap kesihatan seseorang.




Berdasarkan ilmu Perubatan China,badan manusia mempunyai lebih kurang 700 Kawasan Aktif Biologi dan 66 daripadanya memberi kesan positif yang segera sekiranya dirangsang. Dan daripada 66 kawasan ini, 61 daripadanya  berada dikawasan wuduk utama orang Islam. Manakala 5 lagi kawasan terletak antara buku lali dan lutut dimana ia kawasan yang disunatkan berwuduk. Subhanallah, disamping kita berwuduk dalam menunaikan ibadah ia juga mengadungi penawar yang mampu mencegah daripada pelbagai Penyakit.



Selain itu Dr. Magomed menyatakan,Apabila seseorang menyentuh mukanya semasa berwuduk, ia merangsang saraf bagi memberi kekuatan baru (recharge)kepada organ-organ seperti usus, perut, pundi kencing, sistem peranakan dan sistem saraf.



Apabila kawasan kaki kanan dibasuh dan digosok ia merangsang sistem saraf bagi mengelokkan sistem tulang, usus pankreas, hempedu, tiroid dan kawasan pinggang. Manakala apabila kaki kiri dibasuh dan digosok, merangsang sistem saraf yang berperanan untuk mengelokkan kelenjar pituitary dan kawasan otak yang mengawal sistem endokrin.

Dalam satu buku yang bertajuk Prayers: A Sport For The Soul and Body tulisan Mukhtar Salem melaporkan bahawa berwuduk mampu mencegah seseorang daripada kanser. Hal ini disebabkan mengikut kajian semasa salah satu punca kanser adalah bahan kimia yang melekat pada kulit badan seseorang kesan daripada pencemaran yang berlaku pada hari ini. Pembasuhan anggota badan melalui wuduk ini secara tidak langsung membersihkan badan daripada kesan pencemaran ini.



Berhubung dengan perbuatan berkumur semasa berwuduk dengan tujuan membersihkan mulut daripada sisa-sisa makanan yang melekat dicelah-celah gigi ditambah pula dengan galakan nabi supaya bersiwak (menggosok gigi) semasa berwuduk.

No comments:

Post a Comment